17 жовт. 2009 р.

Рядки з минувшини


Журнал “Місіонар”, 1911 рік
Мовний стиль збережено

Не раз і не два підносив "Місіонар" голос остороги для всіх католицьких Русинів, щоб мали ся на бачности перед згубними змаганнями москвофільської агітації і москвофільських часописий. Чому "Місионар" так відзивав ся? Чи єму ходило о якусь політику, як се москвофіли закидають? Зовсім ні! А чому ж? Тому, що москвофіли не лиш зраджують свій нарід за рублі, але що найважніше, що москвофіли розвинули шалену агітацию за православієм за схизмою, за відірванєм наших католицьких Русинів від Церкви католицької.
Зачнім від найновіших подій, бо вони показують вже вершок діла. І ось у газеті "Прикарпатская Русь" ч. 589 з дня 6 жовтня - дивимо ся і очам своїм не хочемо вірити. Великими буквами, щоб сейчас звернути на се увагу читача, виписано "Последнія ізвєстія", а під ними коротко, але ясно таке: "Черновци (6. 10). Севодня священік Гудима атслужіл первую православную літургію ф селе Залуче, снятінского уєзда. Русскіє жітєлі села, как ізвестно, пєрєшлі ф 1903 г. ф православіє. Багаслуженіє савєршено ф крестьянской хате, ф каторой разставлена паходная церкоф...".
Що ж ся новинка говорить? Дуже багато! Раз, що москвофільська агітація довела до сего, що ціле село відступило від правдивої віри і від католицької Церкви та стало схизматицьким. Друге, що надибав ся священик москвофіл, що рівнож став відступником від католицької Церкви, і третє, що сей відступник піддержує в схизмі бідних збаламучених селян, четверте, що се пише "Прикарпатская Русь" - часопис москвофілів. Чи вже конець сумної сеї справи і чи вже на сім кінчиться доказ схизматицького духа москвофільських газет? О, ні! На поміч "Прикарпатской Руси" прийшла сейчас єї сестра рідна "Галичанинь", газета, котру читають переважно самі священики москвофільські. А що на се "Галичанина"? Читайте всі і дивуйте ся. "Галичанинь" в ч. 214 з 7 жовтня так написав: "Православная деревня ф Галічіне". Ади! Читайте ще раз! Каже- "православная"! Чому пише "Галичанинь" "православная", а не "схизматичєская"? Тому, бо москвофіли вмовляють в нарід, що віра схизматицька є така сама, як наша, кажуть так: "А от при Службі Божій каже у нас священик: "Всіх вас православних християн", а в Росії так само. Отже, то та сама віра". Чи видав хто таке розумованє? Хто поважить ся сказати, що наша католицька віра а схизматицька то все одно? Що Христова віра, а віра відступників є то саме? Схаменіть ся!
Про се крутарство москвофілів з назвою "православні християни" ми вже досить писали в минувшім році в "Місионарі", та і тут повторимо, що ми сеї назви не сьміємо до себе прикладати - ми є католицькі християни, а не православні, наші священики суть католицькими священиками, а не православними. Коли ж тої назви ще досі уживає дехто при Службі Божій, бо мовляв, там так надруковано, то на се треба сказати, що воно не відповідно надруковано і час вже, щоби єго з книг викинути, бо єго і в давних наших книгах цілком не було. Та хоч і крутять москвофіли баламутно, що, мовляв, наша віра католицька і православна - се одно і то саме, то однак при залучанській події забули на своє крутарство і написали так, як і було: "Залуче перейшло на православіє". Коли ж воно перейшло на православіє, то знак, що перед тим не було православним, то знак, що як довго хто є католиком, то не є православним, а скоро перейде на православіє, то й перестає бути католиком. Се розуміє дуже добре кождий розумний та чесний чоловік. Се дуже добре і москвофіли розуміють, але щоби могли они простий нарід баламутити і до схизми неспостережено наводити, вмовляють людей простих, що православія боятися не треба, що православіє - то наша руська віра. Так робить і "Галичанинь".
Що з того слідує? А се, що "Галичанинь" виступив тут яко явний приклонник схизми. Може, треба ще доказувати? Тож міркуйте так самі. Ціле село покидає віру католицьку і переходить на схизму, а "Галичанинь" пише: "православне село в Галичині". Чому він не осудив сеї зради? Чому він не сказав, що сей поступок піддурених селян є зрадою Бога, Церкви і віри католицької? Га? Чому він бодай не обурився на сей страшний гріх? Чи так дивить ся на відступників від віри католицької справедливий католик?
Ось до чого вже дійшло! Тепер можемо сміло сказати, що всі москвофільські газети суть розсадниками схизми серед нашого народу, але про це поговоримо иньшим разом. Тепер тільки відзиваємо ся до всіх щиро католицьких Русинів: стережіть ся і не дайте католицької віри на поталу московським схизматикам!
Підготував
Василь КИРИЛИЧ

0 Responses to “Рядки з минувшини”

Дописати коментар